Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bhagavadgíta: Komentáře. Etický aspekt Krišnova Učení

14. 3. 2023

Etický aspekt Krišnova Učení

 

Etika zahrnuje tři složky:
 

a) vztah člověka k druhým lidem, všem ostatním bytostem a celému životnímu prostředí;

b) vztah k Bohu;

c) vztah k vlastní cestě k Dokonalosti.

Zde jsou Krišnovy výroky ke každé z těchto tří částí etického učení.

 

Vztah člověka k druhým lidem,
ke všem ostatním tvorům
a k celému životnímu prostředí

Krišna poukazuje na to, že vše, co existuje ve vesmíru, je Projevem Boha v aspektu Absolutna. Láska k Bohu – v tomto Jeho Aspektu – předpokládá naši lásku ke Stvoření jako k nedílné Součásti Boha:

7:8. Já jsem i chuť vody... Já jsem i záře Měsíce a světlo Slunce..., i Pranáva, i Univerzální Poznání, i Kosmický Hlas, i lidskost v lidech!

7:9. Já jsem čistá vůně země a teplo ohně! Já jsem život všeho jsoucího i hrdinský čin asketů!

7:10. ... Já jsem Vědomí všech, kdo mají rozvinuté vědomí, Já jsem velkolepost všeho překrásného!

7:11. Já jsem síla silného, kterého opustila připoutanost a sexuální vášeň! Já jsem ale také sexuální síla, která není v rozporu s dharmou, ve všech bytostech.

7:12. Věz, že jak sattva, tak rádžas a tamas pocházejí ode Mne. Pochop ale, že Já nejsem v nich, ale ony jsou ve Mně!

12:15. Ten, kdo nezpůsobuje lidem utrpení,... – ten je Mně drahý!

16:2-3. Soucit s živými bytostmi... má ten, kdo má Božskou přirozenost...

17:15. Řeč, která nevyvolává nelibost, ... příjemná... – to je askeze řeči.

17:16. ... Ke všem přátelskost... – to je askeze mysli.

6:9. Ten člověk má rozvinuté vědomí a duchovně pokročil, kdo je laskavý k přátelům i nepřátelům, lhostejným, cizím, závistivým, příbuzným, zbožným i neřestným.


 

Vztah ke Stvořiteli

11:54. ... Pouze láska Mne může nazírat v Mé nejhlubší Podstatě a splynout se Mnou!

13:10-11. ... Neochvějná a čistá láska ke Mně... – to je uznáváno jako pravdivé.

9:27. Cokoliv děláš, cokoliv jíš, cokoliv obětuješ nebo přinášíš jako dar, jakýkoliv skutek vykonáváš... – všechno to konej jako oběť Mně!

12:14. ... Usilující o Sjednocení se Mnou, odhodlaně uchopující Átman, zasvěcující Mi svou mysl i vědomí – tento Mě milující žák je Mi drahý!

12:20. ... Všichni, pro něž jsem Já – Nejvyšší Cíl – ... jsou Mi nade vše drazí!


 

Vztah ke své Cestě k Dokonalosti

Bůh nás vyzývá, abychom svůj život považovali za příležitost přiblížit se k Dokonalosti prostřednictvím neustálého úsilí o přeměnu sama sebe, a také aktivního tvůrčího sloužení lásky k Bohu, která se projevuje ve službě lidem. Zde uvádím příslušné Krišnovy výroky:


 

Boj se svými hrubými negativními emocemi
a "pozemskými" žádostmi

12:13. Ten, kdo necítí nepřátelství k žádnému stvoření, kdo je přátelsky a soucitně naladěn, ... vyrovnaný uprostřed radosti i smutku, všeodpouštějící,

12:14. vždy spokojený..., – tento Mě milující žák je Mi drahý!

12:15. Ten, kdo nezpůsobuje lidem utrpení..., kdo je osvobozen od úzkostí, nadšení, hněvu a strachu, – ten je Mně drahý!

12:17. Kdo... nepodléhá nenávisti..., – ten je Mi drahý!

5:23. Ten, kdo je schopen ještě zde, na Zemi, před svým osvobozením od těla, odolat síle "pozemských" pudů a hněvu – ten dosáhl harmonie, ten je šťastný člověk!

16:21. Tři jsou brány tohoto pekla, kde člověk hyne: sexuální žádostivost, hněv a chamtivost. Proto se člověk musí těchto tří věcí vzdát!

16:22. Ten, kdo se osvobodí od těchto tří bran temnoty, vytváří své vlastní dobro... a dosahuje Nejvyššího Cíle!

18:27. Vzrušený, toužící po plodech své činnosti, chamtivý, závistivý, sobecký, nepoctivý, podléhající veselí i smutku, – takový činitel se nazývá rádžastický.

18:28. Povýšený, hrubý, zlomyslný, tvrdohlavý, ... zachmuřený... – takovému činiteli se říká tamastický.

Mimochodem, sexualitu, stejně jako všechny ostatní lidské vlastnosti, lze rozlišovat podle gun. To znamená, že určitá sexualita je charakteristická pro představitele dané guny. Poznání této skutečnosti je důvodem k introspekci a sebezdokonalování a také základem pro lepší pochopení druhých lidí. Je třeba podporovat pouze sattvickou sexualitu.

Bhagavadgíta toho o sattvičnosti říká mnoho: je to harmonie, ovládnutí klidu mysli, zjemnění vědomí, schopnost ovládat své emoce s odmítnutím hrubých citových projevů, ovládnutí stavu jemné a radostné lásky, vyloučení egocentrizmu a násilnosti. Z metodologického hlediska je důležité zdůraznit, že sattvičnosti lze dosáhnout pouze tehdy, je-li tělo zdravé a očištěné od hrubých energetických vměstků. Dosáhne se toho mimo jiné úplným zřeknutím se stravy z masa a ryb. Sattvičnost může být pevná pouze u toho, kdo předběžně plně prošel stupněm kšatrije, rozvinul energičnost, osobní sílu, silný intelekt a získal hluboké znalosti o nejdůležitějších věcech života.


 

Boj s falešnými připoutanostmi

12:18-19. … Osvobozený od "pozemských" připoutaností... je Mně drahý.

13:8-11. ... Nezaujatý vztah k pozemským předmětům..., absence "pozemských" připoutaností... – to je uznáváno jako pravdivé.

2:62. Ale, pokud se bude v mysli vracet k pozemským objektům – pak nedobrovolně znovu obnoví připoutanost k nim. Z připoutanosti se rodí přání úplně je ovládat, a z nemožnosti uspokojit taková přání – vzniká hněv.

16:1-3. ... Štědrost, absence chamtivosti... – kdo má Božskou přirozenost, spojuje v sobě tyto vlastnosti.

18:49. Kdo je – jako vědomí – svobodný a všudypřítomný, kdo postihl Átman, kdo zemřel "pozemským" touhám – ten dosáhne, cestou odříkání, Nejvyšší Dokonalosti a osvobození od všech pout svého osudu!


 

Boj s egoizmem a egocentrizmem, a také s ctižádostivostí,
které jsou projevy nižšího "já
"

12:13. ... Kdo... bez "pozemských" připoutaností a sobectví, vyrovnaný uprostřed radosti i smutku, všeodpouštějící,

12:16. ...kdo nic nežádá od druhých, – ...ten ... je Mi drahý!

13:7-11. Smíření, ... prostota, absence egoizmu... – to je uznáváno jako pravdivé.

16:4. ... Nadřazenost, pýcha... – náležejí tomu, kdo má démonické vlastnosti.

12:18. Rovnocenně jednající s přítelem i nepřítelem, stejný ve slávě i potupě, v teple i chladu, uprostřed radosti i smutku, osvobozený od "pozemských" pout,

12:19. stejně vstřícný ke chvále i k pokárání, málomluvný, zcela spokojený se vším, co se děje, nelpící na domově, pevný ve svých rozhodnutích, plný lásky – takový člověk je Mi drahý!

Problém boje proti falešným připoutanostem, sobectví a egocentrismu je radikálně řešen prostřednictvím:

formování správného duchovního směřování (tj. celkové snahy ke Stvořiteli),

zvládnutí svých indrijí a

přímé odstranění svého nižšího já ve stavu Nirodhi prostřednictvím meditace "totální reciprocita". Pokud probíhá tato meditace ve Svatém duchu, nastává stav Nirvány v Bráhmanu, probíhá-li v eónu Stvořitele, nastává Splynutí se Stvořitelem.

A práce s indrijemi je součástí psychoenergetického směru práce a je možná pouze pro ty, kdo zvládli – v rámci rádžajógy – metody přenosu vědomí z čakry do čakry, rozvinuli všechny tři dantiany a poté – na stupni buddhijógy – přivedli k dokonalosti obě "bubliny vnímání".


 

Pěstování v sobě pozitivních vlastností

12:19. ... pevný v rozhodnutích, plný lásky – ... je Mi drahý!

2:14. Kontakt s hmotou... uvrhá do chladu i do žáru, působí potěšení i utrpení; tyto pocity jsou přechodné, přicházejí a mizí. Snášej je zmužile!...

2:15. Ten, koho netrápí, kdo je (také) vyrovnaný a vytrvalý v radosti i smutku, – ten je schopen dosáhnout Nesmrtelnosti.

4:33. Lepší než jakákoli vnější oběť je obětování moudrosti... Všechny činnosti... dosahují dokonalosti u moudrého!

4:34. Získej tedy moudrost skrze oddanost, zvídavost a sloužení! Mudrci a jasnovidci, kteří pronikli do podstaty věcí, tě do ní zasvětí.

4:38. Na světě není lepšího čističe, nežli moudrost! Skrze ni zkušený v józe časem nalezne Osvícení v Átmanu!

4:39. Kdo je naplněn vírou, získává moudrost. Získává ji také ten, kdo ovládá řízení indrijí. Poté, co dosáhli moudrosti, oni rychle vstupují do vyšších světů.

11:54. Takové rozjímání je dostupné jen lásce!... Pouze láska Mne může nazírat v Mé nejhlubší Podstatě a splynout se Mnou!


 

O sloužení Bohu

14:26. ... Kdo Mi slouží s neochvějnou láskou, ten, který se osvobodil od tří gun, je hoden stát se Bráhmanem.

5:25. Nirvány v Bráhmanu dosáhnou ti rišiové, kteří se zasvětili blahu všech.