Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bhagavadgíta: Besega 3. Karmajóga

28. 11. 2022

Besega 3. Karmajóga

 

Ardžuna řekl:

3:1. Jestliže tvrdíš, že cesta poznání převyšuje cestu jednání, ó Džanardáno, proč mě vybízíš k tak strašnému činu?

3:2. Nesrozumitelnou řečí jsi popletl mé chápání! Řekni mi jasně: jakým způsobem mohu dosáhnout blaženosti?

Požehnaný řekl:

3:3. Existují dvě možnosti rozvoje, jak už jsem řekl dříve, ó bezhříšný: jóga rozjímání a jóga správného jednání.

3:4. Člověk nedosáhne vysvobození z pout osudu odmítnutím jednání, jen pouhým zřeknutím se jednání Dokonalosti nedosáhne.

3:5. Nikdo nemůže ani na okamžik zůstat skutečně nečinný, protože je každý donucen k činnosti vlastnostmi prakriti!

3:6. Člověk, který ovládl kontrolu nad svými indrijemi, ale stále ještě pomýšlí na pozemské objekty – takový člověk sám sebe klame. Podobá se pokrytci!

3:7. Ale ten, kdo ovládl svoje indrije a svobodně vykonává karmajógu, – ten je hoden úcty!

3:8. Vykonávej správná jednání, protože činnost je lepší než nečinnost; při nečinnosti není možné podporovat ani vlastní tělo!

3:9. Světští lidé jsou zotročováni činností, pokud není vykonávána jako oběť1. Jako obětování Bohu – vykonávej své činy a zůstaň osvobozen od připoutaností k "pozemskému", ó Kauntéjo!

3:10. Bůh stvořil lidský druh spolu se zákonem obětavosti. Přikázal při tom: "Obětavostí vzkvétejte!" A to byste si měli přát i vy!

3:11. Svojí obětavostí uspokojujte Božské – a potom uspokojí i Ono vás! Když budete jednat pro Ně, dosáhnete nejvyššího blaha!

3:12. Poněvadž Božské, uspokojené vaší obětavostí, vám sešle vše potřebné v "životě". Opravdu, zlodějem je ten, kdo na obdržené dary neodpovídá dary vlastními!

3:13. Spravedliví, živící se zbytky svých darů, obětovaných Bohu, se osvobozují od hříchů. Ale ti, kteří se starají o jídlo výhradně pro sebe, – ti se živí hříchem!

3:14. Díky jídlu rostou těla bytostí. Jídlo pochází z deště. Déšť pochází z obětování2. Obětování je vykonávání správných činů.

3:15. Věz, že Bráhman uskutečňuje vyplnění osudů. A Bráhman představuje Prvotního. A Všudypřítomný Bráhman vždy v lidech podporuje jejich sebeobětování!

3:16. Ten, kdo se na Zemi neřídí zákonem obětavosti a jehož život je proto plný hříchu, kdo žije pouze kvůli smyslovým požitkům, ten žije nadarmo, ó Pártho!

3:17. Pouze ten, kdo získal radost a uspokojení v Átmanu a je šťasten pouze v Něm, pouze ten je osvobozen od pozemských povinností.

3:18. On už nemá žádné povinnosti dělat či nedělat cokoliv v tomto světě, a ani v jedné bytosti už nehledá záštitu pro dosažení svého cíle.

3:19. Proto bez ustání vykonávej svoje povinnosti bez očekávání odměny, neboť konáním takových činů dosahuje člověk skutečně Nejvyššího!

3:20. Vpravdě, právě takovou činností dosáhli Džanaka a další Dokonalosti! Jednej tak i ty, a pamatuj přitom na celistvost Všehomíra!

3:21. (Přičemž) to, co dělá nejlepší, to dělají i druzí: jeho příkladu následuje lid.

3:22. Neexistuje nic, ó Pártho, ve třech světech, co bych ještě musel vykonat, nebo, čeho bych Já nedosáhl, a přesto jsem stále v činnosti.

3:23. Protože, kdybych nebyl neustále činný, ó Pártho, pak by lidé všude začali následovat Mého příkladu!

3:24. Svět by byl zničen, kdybych Já nejednal! Stal bych se příčinou smíšení varn a zavinil bych zánik národů.

3:25. Kvůli vlastnímu prospěchu jedná nemoudrý, ó Bhárato! Ale moudrý člověk jedná bez touhy po zisku, ve prospěch druhých!

3:26. Moudrý člověk nesmí mást nemoudré lidi, připoutané k pozemské činnosti! Ale musí se snažit každou takovou jejich činnost uvést do harmonie se Mnou.

3:27. Všechny činnosti vycházejí ze tří gun. Ale člověk, obelstěný sebeláskou se domnívá: "Já jsem vykonávající!".

3:28. Ale ten, ó nejmocnější, kdo zná podstatu rozdělení činností podle gun a chápe, že "guny se otáčejí v gunách", – ten se osvobozuje od připoutanosti k světské činnosti.

3:29. Lidé oklamaní gunami jsou připoutáni ke skutkům těchto gun. Takové lidi, jejichž pochopení ještě není úplné – moudrý člověk neznepokojuje.

3:30. Přenech řízení všech dějů Mně, a ponořený do Átmanu, osvobozený od ziskuchtivosti a sebelásky, získajíc klid, – bojuj, Ardžuno!

3:31. Ti lidé, kteří trvale následují Mé Učení, plní oddanosti a osvobození do závisti, – ti nebudou nikdy svázáni svými skutky!

3:32. Ale ti šílení, kteří se rouhají Mému Učení, nenásledují ho, a nesnaží se mu porozumět, – věz, že ti jsou odsouzeni k záhubě!

3:33. Chytří lidé se snaží žít v harmonii se světem prakriti. Jsou v ní zahrnuty všechny vtělené bytosti! Z čeho tedy pochází odpor k prakriti?

3:34. Přitažlivost nebo averze k (pozemským) objektům závisí na rozmístění indrijí. Nepodléhej ani jednomu, ani druhému stavu: skutečně, tyto stavy jsou překážkami na Cestě!

3:35. Plnění vlastních povinností, třeba i těch nejskromnějších, je lepší než plnění cizích, byť i těch nejvyšších. Je lepší zakončit vtělení naplněním vlastní dharmy: cizí dharma je plná nebezpečí.

Ardžuna řekl:

3:36. Ale co tlačí člověka proti jeho vůli ke hříchu, ó Varšnéjo? Opravdu, jako by ho k němu tlačila neznámá síla!

Požehnaný řekl:

3:37. Je to sexuální vášeň, je to hněv – zplozenci guny rádžas, nenasytné mnohohříšné. Ale prostuduj je – ty největší nepřátele na Zemi!

3:38. Tak, jak bývá oheň skryt kouřem, jak bývá zrcadlo pokryto prachem, jako je zárodek obalen plodovým obalem, – tak je všechno na světě zahaleno lidskými vášněmi!

3:39. Tímto věčným nepřítelem moudrosti je skryta i moudrost – v podobě nenasytného, jako plamen, chtění "pozemského"!

3:40. Indrije, včetně mysli, a buddhi jsou pole jeho působení. Skrze ně on, skrývaje moudrost, uvádí obyvatele těla v omyl.

3:41. A proto, ovládni indrije, ó nejlepší z Bháratů, a zkroť tak tento zdroj hříchu – nepřítele poznání a ničitele moudrosti!

3:42. Říká se, že ovládnutí indrijí je skvělé! Nejvyšší z indrijí jsou indrije mysli. Ale výše než mysl je rozvinuté vědomí. A nad rozvinutým (individuálním lidským) vědomím je On!

3:43. Až si uvědomíš, že On je nad rozvinutým (lidským) vědomím, a upevníš se v Átmanu, zabij, ó mocný, toho nepřítele v podobě nepřekonatelné touhy po pozemských blaženostech.

Tak ve slavných upanišádách požehnané Bhagavadgíty, vědy o Věčném, Písma jógy, hlásá třetí beseda mezi Šrí Krišnou a Ardžunou, nazvaná:

Karmajóga.

1

Vysvětlivka 1:

Tj. že činy se musejí vykonávat ne kvůli sobě, ale kvůli Bohu – jako akty spoluúčasti v jeho Evoluci.

 

2


Vysvětlivka 2:

Tj. v důsledku správného chování lidí.