Bhagavadgíta: Beseda 7. Jóga hlubšího poznání
Beseda 7. Jóga hlubšího poznání
Požehnaný řekl:
7:1. Ó Pártho! Poslechni si, jak můžeš soustředěnou myslí a cvičením jógy pod Mou záštitou dosáhnout dokonalého poznání Mne.
7:2. Zjevím ti poznání a moudrost v celé jejich úplnosti. Jakmile je poznáš, nezbude tu už pro tebe nic, co bys měl poznat.
7:3. Mezi tisíci lidmi sotva jen jeden usiluje o Dokonalost. A mezi těmi, kdo se snaží, je jen málo těch, kdo poznají Mou Podstatu.
7:4. Země, voda, oheň, vzduch, akáša1, mysl a vědomí, a také individuální "já" – to všechno je to, co existuje ve světě Mé prakriti – všeho celkem osm.
7:5. To je Má nižší přirozenost. Poznej Mou jinou přirozenost – vyšší, která je Elementem Života, Jehož prostřednictvím celý svět drží pohromadě, ó mocně ozbrojený.
7:6. Ona je lůno2 všech věcí. Já jsem Zdroj (projeveného) vesmíru a ona ve Mně mizí!
7:7. Nic není nade Mnou! Vše je na Mně navlečeno, jako jsou perly navlečeny na niti!
7:8. Já jsem i chuť vody, ó Kauntéjo, Já jsem i záře Měsíce a světlo Slunce, i Pranáva3, i Univerzální Poznání, i Kosmický hlas, i lidskost v lidech!
7:9. Já jsem čistá vůně země a teplo ohně! Já jsem život všeho jsoucího i hrdinský čin asketů!
7:10. Pokus se ve Mně poznat Prvotní Podstatu všech bytostí, ó Pártho! Já jsem Vědomí všech, kdo mají rozvinuté vědomí, Já jsem velkolepost všeho překrásného!
7:11. Já jsem síla silného, kterého opustila připoutanost a sexuální vášeň! Já jsem ale také sexuální síla4, která není v rozporu s dharmou, ve všech bytostech, ó vládce Bháratů!
7:12. Věz, že jak sattva, tak rádžas a tamas pocházejí ode Mne. Pochop ale, že Já nejsem v nich, ale ony jsou ve Mně!
7:13. Celý svět, oklamaný vlastnostmi tří gun, Mě nezná – Neměnného, přebývajícího za hranicemi těchto gun!
7:14. Vskutku je těžké překonat Mou máju, vytvářenou gunami! Pouze ti, kdo se ke Mně přiblíží, ji překonají.
7:15. Ti, kdo páchají zlo – zbloudilí, ti nejhorší z lidí – ke Mně nepřicházejí: mája je připravuje o moudrost – a oni se poddávají přirozenosti démonů.
7:16. Jsou čtyři druhy spravedlivých, kteří ve Mě věří, ó Ardžuno: ti, kdo hledají únik z utrpení, ti, kdo touží po poznání, ti, kdo hledají osobní prospěch a moudří.
7:17. Všechny převyšuje vyrovnaný a Mně bezvýhradně oddaný mudrc. Vpravdě, Já jsem nade vše drahý moudrému a on je drahý Mě!
7:18. Oni všichni jsou důstojní! Ale moudrého Já považuji za podobného Sobě! Neboť splynutím se svým Átmanem postihuje Mne – svůj Nejvyšší Cíl!
7:19. Na konci mnoha zrození ten, kdo je plný moudrosti, přichází ke Mně. "Vasudéva5 je Všechno!" říká ten, kdo dosáhl vzácných kvalit Mahátmy.
7:20. Ti, jejichž moudrost je rozptýlena chtíčem, se obracejí k "bohům" a uchylují se k vnějším rituálům, odpovídajícím jejich přirozenosti.
7:21. Ať už lidé uctívají jakýkoliv obraz se zbožnou vírou – Já posiluji víru každého z nich.
7:22. Proniknuti touto vírou se modlí – a dostávají z toho zdroje. Ale příkaz dát jim to, po čem touží, pochází ode Mne.
7:23. Vpravdě, ovoce, kterého nemoudří dosahují, je krátkodobé: ti, kdo uctívají "bohy", jdou k těm "bohům", ale ti, kdo si Mě zamilovali, jdou ke Mně!
7:24. Mne, Neprojeveného, nerozumní považují za toho, kdo dosáhl projevení6, aniž by znali Mou nekonečnou, věčnou a nepřekonatelnou Existenci.
7:25. Ne každý Mě poznává, skrytého v Mé tvůrčí máje. Oklamaný svět Mě nezná – Nenarozeného, Věčného!
7:26. Já znám minulá, současná i budoucí Stvoření, ó Ardžuno, ale Mě zde nezná nikdo!
7:27. Kvůli bloudění v dualitě, které pochází z přitažlivosti a nechuti (k pozemským objektům), ó Bhárato, všechny (nově) vznikající bytosti bloudí v naprosté nevědomosti!
7:28. Ale spravedliví lidé, kteří se zbavili svých neřestí, jsou od této dvojakosti osvobozeni a směřují ke Mně s odhodláním!
7:29. Oni hledají útočiště ve Mně a snaží se osvobodit od zrození a smrti. A přitom dospívají k poznání Bráhmanu, k úplnému uvědomění si Átmanu a k pochopení principů utváření osudů.
7:30. A ti, kdo Mě znají jako Nejvyšší Bytí, Nejvyššího Boha, který přijímá všechny oběti, – ti, kdo jsou Mně oddáni, se se Mnou setkávají v hodině svého odchodu z těla!
Tak ve slavných upanišádách požehnané Bhagavadgíty, vědy o Věčném, Písma jógy, hlásá sedmá beseda mezi Šrí Krišnou a Ardžunou, nazvaná:
Jóga hlubšího poznání.
Vysvětlivka 1:
Látka, energie, rozptýlená v kosmickém prostoru v difúzním stavu. Je to „stavební materiál“ pro tvorbu hmoty a duší.