02-Bůh Otec
Bůh Otec
«Existuje… jenom On jediný… On existuje od věčnosti, Jeho bytí nemá konce.
Neexistuje nic Jemu podobného ani na Nebesích, ani na Zemi.
Veliký Tvůrce se o Svou vládu nedělí s nikým,… vládne (jenom) sama Jeho všemohoucnost.» (Životopis Svatého Issy, 5:16-17)
«Odvěký Zákonodárce je jeden. Není jiných bohů, kromě Něho. Nedělí se o svět s někým jiným, nediskutuje s nikým o Svých záměrech.» (Tamtéž, 6:10)
«… Pán Bůh náš je … všemohoucí, vševědoucí a všudypřítomný, vládne veškerou moudrostí a veškerým osvícením. K Němu se musíte obracet, abyste obdrželi útěchu v zármutku, pomoc v obtížích, vyléčení z nemocí. Doufající v Něho — Jím nebude odmítnut.
Tajemství přírody jsou v rukách Božích, tak jako svět před svým vznikem (už) existoval v hlubině Božské mysli; a stal se hmotným a viditelným z vůle Nejvyššího.
Když se chcete k Němu obrátit — staňte se opět dětmi. Protože vy neznáte ani minulost, ani přítomnost, ani budoucnost; ale Bůh je Pánem času.» (Tamtéž, 11:12-15)
«(On) je Samovláda, nad Kterou není nic. On je Bůh pravý a Otec všeho, Duch neviditelný, Který je nad vším, Který je v nerozdělitelnosti, Který je ve světle čistém, Kterého žádné oko1 nemůže zahlédnout.
On je Duch. Nesluší se přemýšlet o něm jako o bozích nebo něčem podobném. … Všechno existuje v Něm samotném. … On je neohraničený, protože není nic před Ním, co by Ho ohraničovalo. …On je nezměřitelný, protože nebyl nikdo před Ním, aby Ho změřil.… On je věčný. … On existuje věčně. … On není tělesný… Není možné říci, jaké je Jeho množství… On není uvězněn časem…
On je Život, dávající život, Blaženost, dávající blaženost, Moudrost, dávající moudrost a spasení…
… On je nehybný, On přebývá v mlčení, v klidu. … On směřuje Svoje přání do Svého potoku Světla. On je Zdrojem toho potoku Světla …» (Apokryf Jana, 2:25-4:25)
«On je Prvotní Duch» (Tamtéž, 4:35; 5:10, 15).
«Toť jest blažené zvěstování, které jsme slyšeli od… (Ježíše) a zvěstujeme všem: Bůh jest Světlo, a není v Něm žádné tmy» (1. Janova 1:5).
«Blahoslavený a jediný mocný Král…, věčný — (On) přebývá v nepřístupném Světle…» (1 Tm 6:15-16)
«Králi… věků, nepomíjejícímu, neviditelnému, jedinému moudrému Bohu buď čest a sláva na věky věků! Amen.» (1 Tm 1:17)
* * *
Velká část těchto Ježíšových slov nebyla do Nového Zákona církevními vůdci na konci čtvrtého století po Ježíšově pobytu na Zemi zařazena. A to zapříčinilo odvrácení většiny křesťanů od monoteizmu. Vždyť Bůh Otec, přestože Učení o Něm a o Cestě k Němu tvořilo veškerou podstatu Ježíšových kázání, byl jimi téměř úplně zapomenut. A kvůli tomu se staly jejich ontologické, gnozeologické a metodologické názory neopodstatněnými.
A víc než to, v Rusku se objevila typicky pohanská — antropomorfní 2 — představa o Bohu Otci, zpodobněná na ikoně «Trojice». Na ní je Bůh Otec zobrazen v podobě stařečka, sedícího na obláčku. A «po pravici» (tj. zprava) od Něho sedí Ježíš. Taková představa vešla dokonce i do pravoslavného «Vyznání víry»: «Věřím… (v) Pána Ježíše Krista…, … sedícího po pravici Otce…».
Ale vždyť Bůh Otec není létající stařeček! On je Prvotní Vědomí, nezměřitelné ve své velkoleposti, a vůbec ne antropomorfní, ale zaplňující veškerý vesmírný prostor v Jeho Příbytku! On je opravdu nekonečný! Jak by bylo možné sedět zprava od Nekonečného?
Vysvětlivky:
1 Žádné oko, kromě oka Syna (Mt 11:27). V použitém překladu je napsáno: "světlo oka". V nynější knize budou dále zjevné nepřesnosti překladu, chyby a překlepy opraveny bez speciálních poznámek o tom.
2 Antropomorfní — znamená formou se podobající lidskému tělu. Výsledkem takových bloudění jsou dozvuky pohanských představ, které prosákly do Nového Zákona (Mk 16:19; Ko 3:1).